Köp- och leveransvillkor

Vi tycker det ska vara tryggt och enkelt att handla på internet. På denna sida finns våra Köp- och leveransvillkor, först en kort sammanfattning sedan de kompletta villkoren. 

Sammanfattning av villkoren

  • Beställning innebär ett avtal, men kontakta oss om du ångrar dig så försöker vi stoppa paketet.
  • Betalning sker via vår betalningspartner Billmate.
  • Frakt sker normalt via DHL, leveranstiden är ett par dagar, ibland längre.
  • Fast fraktavgift, 69kr, till DHL Servicepoint. 
  • Du har alltid 30 dagars ångerrätt från att du fått hem prylarna. Du står själv för eventuell returfrakt. 
  • Vi reserverar oss för ev fel i pris, lagersaldo och annat på websidan. 

 

Fullständiga köp- och leveransvillkor

Beställning

När du lägger en beställning på vår webbutik ingår du ett avtal med oss och det innebär bland annat att du godkänner våra köpvillkor som beskrivs här. Vid beställning går det ut en automatisk bekräftelse per mail, om något mot förmodan skulle vara fel, t ex i pris, lagersaldo eller leveranstid, så förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

Priser

Alla priser anges inklusive moms, i svenska kronor (SEK). I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och ev betalningsavgift.

Betalning

Vi samarbetar med Billmate AB som betalningspartner, en trygg och säker service som många svenska ehandlare använder. Via Billmate kan du välja att betala med kort eller mot faktura. Vill du betala på annat sätt, till exempel via Swish, så kontakta oss. 

Vi skickar inte fakturan/drar pengar från kortet förän du fått hem dina varor, då klarmarkerar vi din beställning och meddelar Billmate att du fått varorna.  

Om du väljer att betala med kort så reserveras summan på ditt konto tills dess vi klarmarkerat din beställning. Har du valt fakturabetalning så skickas din faktura från Billmate vid klarmarkering. På fakturan är det då 14 dagars betalningstid.

Betalning från utländska kunder sker i förskott, kontakta oss för mer information.

Fraktkostnad och leverans

Du har normalt vår leverans ett par vardagar efter beställning. Vid högsäsong kan det dröja ytterligare några dagar. Beställningsvaror tar normalt 2-3 veckor. Skulle något vara slutsålt eller av annan anledning har längre leveranstid så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Leverans till utlämningsställe

Vi har en fast fraktkostnad på 69 kronor till utlämningsställe i Sverige, oavsett storleken på beställningen. I avgiften ingår bland annat frakt och packmaterial.

Vi skickar normalt med DHL. Leverans sker till det utlämningsställe som fraktbolaget anser är närmast din adress. Avisering sker till dig via SMS. Om du vill ha paketet till ett specifikt utlämningsställe så skriv det i din beställning. Ett spårningsnummer från DHL finns i din orderlista om du loggar in på Gecko så snart vi skickat din beställning. 

Kontrollera direkt vid utlämningsstället att paketet inte är skadat och be utlämnaren dokumentera om det finns en synlig skada. Kontakta sedan oss så löser vi problemet.   

Om ditt paket inte hämtas ut så går det efter en tid i retur till oss och DHL debiterar oss en massa mer kostnader. För outhämtat paket debiterar vi en avgift på 200kr inkl moms för att täcka våra kostnader.

Hemleverans och Företagspaket

Vi erbjuder leverans till hemadress till de flesta adresser i Sverige, och företagspaket till företag. Leverans sker då helgfri vardag mellan kl 7-17. DHL kontaktar dig för att boka utkörning.

Vi kan tyvärr inte automatiskt kontrollera att DHL erbjuder leverans till din hemadress, om tjänsten inte är tillgänglig så kontaktar vi dig för att söka ett annat alternativ, innan vi skickar din beställning.

Ångerrätt, reklamation och retur

Vi vill ha helt nöjda kunder och har ökat ångerrätten till 30 dagar efter att du fått hem din beställning. Självklart ska prylarna vara oanvända och oskadade, men kontakta oss om du vill skicka tillbaka prylarna så ordnar vi det!

Vid retur så står du själv för kostnaden för returfrakten. Om du vill så kan vi boka en DHL-retur till dig, kostnaden blir då 69kr för returen om det inte är väldigt skrymmande varor eller något annat som gör att returen är ovanligt dyr.

Vill du ordna returfrakten själv så måste den gå med utkörning till oss på Gecko Trädgårdsbutik, Barva 10, 635 04 Eskilstuna. Kontaktperson på paketet anges till Eva Claesson, 073-55 444 53. Kontakta oss innan du skickar tillbaka en vara. Vi tar inget ansvar för varor som skickas tillbaka till oss utan att du kontaktat oss först. 

Är det fel på varan så är det en reklamation, självklart ska du inte ha några kostnader för felaktiga varor, vi löser problemet tillsammans. 

Varan ska skickas till oss senast 10 dagar efter att vi varit i kontakt. För att underlätta för dig när du vill returnera en vara så har vi gjort en checklista för returer

När vi mottagit din retur och utvärderat dess skick (alt bekräftar fel vid reklamation) så ordnar vi en återbetalning. Är varan använd eller skadad har vi rätt att dra av en skälig värdeminskning innan utbetalning. Om vi inte kan återskapa ett fel vid reklamation, eller om vi av annan anledning inte kan acceptera returen, så kontaktar vi dig så snart som möjligt för att lösa problemet.

Hantering av personuppgifter

Information finns i vår Personuppgiftspolicy.

Övrigt

Vi reserverar rätten till ändring av information utan föregående avisering, till exempel priser, tekniska specifikationer, produktbeskrivning och bilder, och produkterbjudanden. Vi har alltid rätt att neka ett köp, häva ett köp och återbetala eventuella inbetalda belopp.

För att få handla hos oss måste du vara över 18 år.

Om du handlar med annan persons personuppgifter utan dennes medgivande, och om detta innebär ekonomisk eller annan skada för oss eller våra samarbetspartner, så kommer detta att polisanmälas.

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Företaget som driver Gecko Trädgårdsbutik heter Zink Design AB, orgnr 556952-4803. 

  
TACK för att du läst våra villkor!! Om det är något du undrar över, tveka inte att kontakta oss!

(senast uppdaterad 2021-01-10)