Hur arbetar vi på Gecko med Personuppgifter (GDPR)?

Vi tycker man alltid ska känna sig trygg när man är på nätet. En del av denna trygghet är att veta och kunna påverka hur ens personliga uppgifter hanteras.

På den här sidan beskriver vi vår policy kring personuppgifter, hur vi samlar in och använder dem. Den beskriver också dina rättigheter. Tveka inte att kontakta oss om du har några funderingar eller frågor. 

Genom att använda Gecko Trädgårdsbutik websida och andra tjänster så accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter. Det är viktigt för oss att du läser och förstår vår personuppgiftspolicy, kontakta oss om något inte är kristallklart!

Zink Design AB äger och driver Gecko Trädgårdsbutik och företaget är ansvarigt för hur dina personuppgifter samlas in, behandlas, används och skyddas. Tveka inte att kontakta VD (asa@gecko.se) om du har några som helst funderingar över vår Personuppgiftspolicy, GDPR eller annat. 

Vad är GDPR?

GDPR (på svenska Datasäkerhetsförordningen) är en Europeisk lagstiftning som är tänkt att ge ett tydligare skydd för dina personuppgifter hos företag på nätet.

GDPR ersätter den tidigare Personuppgiftslagen (PUL). Den stora förändringen är i hur tydliga företag måste vara med hur och varför de använder dina personuppgifter, att det måste finnas ett gilitigt skäl (eller att du aktivt godkänt), samt att du har rätt att få dina uppgifter raderade när de inte längre behövs.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är information som kan användas för att identifiera en person. Det kan till exempel vara epost-adress, personnummer, telefonnummer, namn, adress, bilder eller en dators IP-nummer.

Vilken information samlar vi in?

När du använder våra tjänster så kan du komma att lämna uppgifter till oss, antingen medvetet eller omedvetet. Det kan vara:

  • Person- och kontaktinformation (tex när du lägger en beställning): t.ex namn, adresser, epostadress, personnummer, och telefonnummer. Betalningsinformation för faktura (ingen information om betalkort hanteras av oss).
  • Information om vad du köpt eller vilka varor du lagt i kundvagn/önskelista. 
  • Information om hur du använder vår hemsida, t ex felmeddelanden, sidans hastighet, vilka sidor du besöker, hur du nådde och lämnade vår sida. 
  • Information om du öppnat mail eller nyhetsbrev från oss och om du klickat på länkar.
  • Information om din dator/mobil, tex IP-adress, språkinställningar, plattform, din geografiska placering och skärmupplösning.  
  • Information du själv skickar till oss i mail, enkäter, tävlingar mm.

Vad gör vi med din information?

Informationen du ger oss använder vi för att leverera din beställning, men också för att förbättra våra tjänster. Det kan vara för att: 

  • Administrera, skicka och ta betalt för din beställning och för att kunna ge kundsupport.
  • Skicka information och på andra sätt kommunicera med dig.
  • Skapa statistik och analysera bland annat produktsortiment, kundgrupper och användning av våra websidor. 
  • Utveckla och förbättra vårt erbjudande, våra hemsidor, våra nyhetsbrev, vår butik och vår kundsupport.

Vilka andra får din information?

Vi samarbetar med utvalda partners av olika anledningar. Ett av våra kriterier är att de har en väl dokumenterad och trovärdig policy för hantering av din information. Vi gör allt vi kan för att säkerställa att din information är säker hos oss och hos våra partner.  

Exempel på samarbetspartner: 

  • Transportföretag: de behöver din leveransinformation. 
  • Leverantörer: ibland skickas en vara direkt från leverantör till kund, de behöver i så fall din leveransinformation. 
  • Betalningspartner: information används till exempel för kreditupplysning, för att bekräfta din identitet, och för att ta betalt. 
  • Analys och kommunikation: vi samarbetar med externa partners för att samla statistik, till exempel om hur besökarna använder vår webbutik. Vi gör också reklam i t.ex sociala medier vilket ibland innebär att viss information måste delas.   
  • Partner för mailutskick och ärendehantering: när vi skickar nyhetsbrev, svar på mail och andra utskick så behöver vi ange din mailadress och ibland annan personlig information.
  • Myndigheter: om vi är skyldiga enligt lag eller för att polisanmäla ett brott.

Hur länge sparar vi informationen?

Vi sparar din information så länge den behövs för det ändamål den samlades in. Du kan på begäran få veta vilken information vi har sparad och du kan begära att vi raderar den information vi har som inte behövs för att fullgöra t.ex leveranser eller ångerrättsåtaganden.

Hur är det med cookies?

Vi använder cookies och liknande tekniker på våra hemsidor. Våra cookies kommer från olika samarbetspartner, framför allt för att vi ska kunna analysera hur websidorna fungerar och jobba med att förbättra dem. Vissa cookies används också för att kunna ge till exempel produktrekommendation och reklam på andra sidor, till exempel Google och Facebook. 

En cookie innehåller inga personuppgifter och vi kan inte spåra dem till dig som person. Om du inte vill att vi använder Cookies så kan du ställa in din webläsare så att den inte kan ta emot cookies. 

.